Bron : eigen reflectie
Het keuzetraject : algemeen
Toen ik me inschreef in dit keuzetraject had ik verwacht dat
ik veel ging te weten ging komen over de oorlog. Aan de ene kant weet ik wel
een aantal dingen meer, maar dit omdat je zelf bent gaan opzoeken. Ik had
verwacht dat we meer een ‘theoretisch’ keuzetraject gingen krijgen.
Over de blog heb ik gemengde gevoelens. Positief vond ik dat
je ergens vrij was om te zoeken wat je wou zoeken en dus niet echt iets fout
kon posten. Langs de andere kant ben ik iemand die graag structuur heeft en dit
was er met dit keuzevak erg weinig. Je kon posten wat je wou , als je het
interessant vond of leuk kon je het delen met de rest. Maar echt vast opgelegde opdrachten waren er
niet ( toch niet ivm de blog ). Voor de mensen die hier veel van kennen was het
waarschijnlijk allemaal heel simpel, maar ik had nog nooit gewerkt met een blog
en had toch graag een beetje meer uitleg gekregen in het begin van traject.
Daarmee bedoel ik echt de praktische kant. Opmaak, offline zetten, labels
toevoegen, …
Dat je het thema oorlog moest uitwerken voor in de klas vond
ik dan weer wel interessant. Spijtig dat het keuzetraject meer gericht was op
lager onderwijs maar ondanks dat denk ik toch dat we goed onze weg hebben
gevonden. We zijn een aantal keren samen gaan zitten om te brainstormen en te bespreken.
Zowel de ideeënmap als de koffer vond ik leuk. Zo moest je alles eens een keer
uitschrijven en er echt over nadenken om dan achteraf meer ontspannen te kunnen
knutselen of uitwerken.
Ik vond het heel erg spijtig dat onze uitstap niet is kunnen
doorgaan. Dit had echt een meerwaarde geweest voor het vak en ook voor de
groepsband. Ik ben nu soms op mensen hun blog aan het kijken zonder te weten
welk gezicht bij welke naam hoort.
Dat we telkens een halve dag les hadden en dan weer een
halve dag vrij vond ik zeer positief. Je kon tijdens de les van sommige ideeën
opdoen, er dan over nadenken op weg naar huis, thuiskomen en meteen iets over
opzoeken of posten. Als je laat thuis bent dan is je concentratie ook vaal
minder.
Kort samengevat :
Wat moet er zeker blijven?
- De voormiddag les – namiddag thuis werken
- De blog ( maar met iets meer uitleg )
- Uitwerking voor in de klas ( ideeënmap + koffer
)
Wat moet er eventueel aangepast worden?
- Meer gericht op kleuteronderwijs
- Uitstap met de hele groep
Het traject misschien starten met meer
theoretische uitleg ( bv 2 lessen )
Geen opmerkingen:
Een reactie posten