donderdag 20 februari 2014

Keuzetraject

Bron : eigen reflectie 

Het keuzetraject : algemeen

Toen ik me inschreef in dit keuzetraject had ik verwacht dat ik veel ging te weten ging komen over de oorlog. Aan de ene kant weet ik wel een aantal dingen meer, maar dit omdat je zelf bent gaan opzoeken. Ik had verwacht dat we meer een ‘theoretisch’ keuzetraject gingen krijgen.

Over de blog heb ik gemengde gevoelens. Positief vond ik dat je ergens vrij was om te zoeken wat je wou zoeken en dus niet echt iets fout kon posten. Langs de andere kant ben ik iemand die graag structuur heeft en dit was er met dit keuzevak erg weinig. Je kon posten wat je wou , als je het interessant vond of leuk kon je het delen met de rest.  Maar echt vast opgelegde opdrachten waren er niet ( toch niet ivm de blog ). Voor de mensen die hier veel van kennen was het waarschijnlijk allemaal heel simpel, maar ik had nog nooit gewerkt met een blog en had toch graag een beetje meer uitleg gekregen in het begin van traject. Daarmee bedoel ik echt de praktische kant. Opmaak, offline zetten, labels toevoegen, …

Dat je het thema oorlog moest uitwerken voor in de klas vond ik dan weer wel interessant. Spijtig dat het keuzetraject meer gericht was op lager onderwijs maar ondanks dat denk ik toch dat we goed onze weg hebben gevonden. We zijn een aantal keren samen gaan zitten om te brainstormen en te bespreken. Zowel de ideeënmap als de koffer vond ik leuk. Zo moest je alles eens een keer uitschrijven en er echt over nadenken om dan achteraf meer ontspannen te kunnen knutselen of uitwerken.

Ik vond het heel erg spijtig dat onze uitstap niet is kunnen doorgaan. Dit had echt een meerwaarde geweest voor het vak en ook voor de groepsband. Ik ben nu soms op mensen hun blog aan het kijken zonder te weten welk gezicht bij welke naam hoort.

Dat we telkens een halve dag les hadden en dan weer een halve dag vrij vond ik zeer positief. Je kon tijdens de les van sommige ideeën opdoen, er dan over nadenken op weg naar huis, thuiskomen en meteen iets over opzoeken of posten. Als je laat thuis bent dan is je concentratie ook vaal minder.

Kort samengevat :
Wat moet er zeker blijven?
-        De voormiddag les – namiddag thuis werken
-        De blog ( maar met iets meer uitleg )
-        Uitwerking voor in de klas ( ideeënmap + koffer )

Wat moet er eventueel aangepast worden?
-         Meer gericht op kleuteronderwijs
-         Uitstap met de hele groep
       Het traject misschien starten met meer theoretische uitleg ( bv 2 lessen ) 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten